Oktober 29, 2007

Sejarah Perjuangan: Surat-surat Perempuan Johor


Judul: Surat-surat Perempuan Johor
Penulis: Faisal Tehrani
Tahun terbit: 2007 (Edisi Baru)
Penerbit: Aberdeen Books World
Harga: RM18.50
ISBN: 983-42152-2-4


Tahun ini, sudah keluar berapa banyak hasil tulisan Faisal Tehrani. Tuhan Manusia, Manikam Kalbu, Bedar Sukma Bisu…tapi buku ini bukanlah karya terbaru penulis. Buku ini asalnya diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor setelah memenangi tempat ketiga Sayembara Menulis Novel Sejarah dan Tradisi Johor pada tahun 2005. Mungkin kerana kurang pasaran di kedai-kedai buku (tekaan saja), kulit luarnya ditukar kepada gambar yang lebih segar. harga edisi baru (RM18.50) juga lebih murah berbanding versi asal, iaitu RM25.

Seperti cerita Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, Surat-surat Perempuan Johor juga merupakan karya jenis epistolari-iaitu penceritaan melalui persuratan. Ikuti kisah hidup Ungku Nur melalui surat-suratnya, serta sejarah Johor melalui warkah-warkah Ungku Hamidah; proses pemodenan Johor oleh Almarhum Sultan Abu Bakar, hubungan erat Johor dengan Turki, penentangan Johor terhadap sekularisasi untuk mengekalkan akidah yang satu. Kisah ini menelusuri hidup dua wanita pada dua zaman berbeza – Ungku Hamidah dan Ungku Nur – yang 'disatukan' dalam warkah-warkah mereka, dan diselarikan dalam kembara yang tidak jauh bezanya.

Mengangkat perempuan sebagai tunjang utama dan protagonis, karya ini membuktikan perempuan juga kuat dan tegar, mampu mengurus hal ehwal negeri; mengurus cinta, perniagaan dan hubungan diplomatik dua negeri dengan jayanya. Persis novel 1515 karya penulis juga, perempuan diangkat sebagai watak utama; yang disampaikan melalui watak Nyemah Mulya - seorang pahlawan wanita yang kuat mempertahankan Melaka, tunjang pasukan pertahanan negeri. Dalam usahanya mempertahankan sejarah Johor dan merungkai rahsia Ungku Hamidah semasa di Turki, Ungku Nur juga menyelesaikan konflik dengan ayahnya, bekas suaminya, serta berutus berita dengan kakaknya, Ungku Nurul tentang perkembangan hidupnya sepanjang berada di sana.

Novel ini banyak menyedarkan saya tentang betapa pentingnya sejarah negeri, peradaban, budaya dan agama kita. Bukan senang menjadi seorang sultan, mempertahankan Johor dari jajahan takluk British. Dan bukan senang mempertahankan warisan Islam apatah lagi jika diri seorang wanita.

Lalui episod Majalah Ahkam Johor, sejarah Turki dan Johor yang menghadapi krisis penjajahan dan perjuangan dua wanita dalam mempertahankan tamadun Islam yang bertapak di negeri masing-masing.

Bagi yang menggemari novel cinta, novel ini sesuai dibaca. Bukan sekadar hiburan semata. Banyak ilmu dan manfaat yang boleh dikaut bersama. Penggemar genre sejarah juga semestinya patut menjadikan buku ini dalam senarai 'wajib baca' tahun ini.



"Hanya kematian memisahkan mereka dari perjuangan suci.
Sejarah adalah kenderaan, warkah adalah catatan taujih dan mulahazah, matlamatnya keabadian negeri akhir dan keredhaan Allah sumber segala sejarah, dan pasti segala kekuatan.
"


*Novel lain yang saya cadangkan: 1515, oleh penulis yang sama. Ingin lihat biografi penulis, novel 1515 dan versi asal Surat-surat Perempuan Johor atau karya penulis yang lain? Klik sini.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails