Jun 25, 2010

The Mozart Conspiracy


Judul: The Mozart Conspiracy
Penulis: Scott Mariani
Penerbit: Avon Books
Tahun: 2008
Harga: RM29.69 (Kinokuniya KLCC Web)
Bil. mukasurat: 452

Saya menganggap The Mozart Conspiracy sebagai sebuah buku yang sangat dekat dengan karya Dan Brown, The Da Vinci Code. Saya tidak boleh samakan Mariani dengan Brown seratus peratus kerana saya baru sahaja menghabiskan satu karya Mariani sedangkan Dan Brown saya telah tamatkan dua.  Dalam siri Ben Hope ini, Mariani telah menerbitkan lima buah novel.

Cuma, setelah membaca naskhah ini, saya boleh katakan pendekatan Mariani dalam The Mozart Conspiracy sangat dekat dengan karya terkenal Brown itu.

Dengan menjadikan sebuah organisasi rahsia kuno sebagai antagonis, Mariani menjadikan perjalanan watak Ben Hope seakan selari dengan pengembaraan Robert Langdon ciptaan Brown. Di mana persamaan dan perbezaannya jikalau saya dakwa begitu? Seperti yang saya sebut sebelumnya, kedua-dua penulis menggunakan organisasi rahsia sebagai tapak asas cerita. Itu persamaan yang jelas sama.

Jalan cerita yang dikemukakan juga hampir sama. Di dalam naskhah ini, Ben Hope membongkari misteri pembunuhan teman lamanya, Oliver Llewellyn, yang rupanya berkaitan dengan kes kematian Mozart lewat abad ke-18. Dalam mengetahui rahsia organisasi yang terlibat, Ben Hope bersama Leigh (adik Oliver) berjumpa dengan seorang lelaki tua bernama Profesor Arno.

Jika anda pernah meneliti The Da Vinci Code, anda akan dapati Robert Langdon, dalam usahanya menjejaki organisasi bernama The Priory of Sion yang melibatkan tokoh Da Vinci; mengembara bersama Sophie Neveu bertemu dengan seorang tua bernama Leigh Teabing untuk bertanyakan pelbagai soalan berkaitan.

Itu antara elemen yang seakan-akan sama. Bagaimana dengan perbezaan mereka?

Melalui watak-watak yang ditonjolkan penulis, pembaca akan dapati perbezaan genre yang dibawa dua penulis ini. Robert Langdon rekaan Brown merupakan seorang profesor simbologi sedang Ben Hope merupakan seorang bekas militari. Jadi, secara teknikal, The Da Vinci Code sifatnya lebih deskriptif apabila menjurus pada pembongkaran kod dan rahsia. 

The Mozart Conspiracy pula dihasilkan sebagai sebuah novel aksi. Konspirasi yang terbabit dalam novel Mariani tidak begitu ditekankan. Cukuplah untuk pembaca mengetahui ada watak jahat sedang berusaha menghentikan pembongkaran aktiviti mereka. Selebihnya, antagonis akan melakukan apa saja demi merealisasikannya. Menculik, menangkap dan membunuh mereka yang terlibat. 

Sebab itulah Robert Langdon hanya berkejaran ke sana sini membongkari rahsia dan kod, manakala Ben Hope berlarian mengelakkan diri daripada ditangkap dan dibunuh. Langdon menunjukkan sifat inteleknya; Hope pula menampakkan sisi kekuatan, kelicikan dan juga inteleknya sedikit sebanyak.

Bercerita mengenai aksi, Mariani menceritakan The Mozart Conspiracy secara sinematik sifatnya. Seperti yang selalu ditayangkan dalam filem-filem aksi, novel ini menghidangkan rincian sebegitu. Penerbit sendiri menyamakan karya ini dengan siri aksi popular Bourne, karya Robert Ludlum. Pembaca yang teliti ataupun mereka yang kurang minat dengan genre ini mungkin cepat merasa bosan -- hampir tiga perempat buku ini adalah aksi culik, tangkap, kejar, dan bunuh saja!

Saya tidak begitu mencadangkan novel ini untuk dibaca, meskipun pelbagai respon positif diberikan untuk novel ini. Tidak pasti jika novel lain dalam siri Ben Hope ini bersifat sama dengan The Mozart Conspiracy, dari segi intelektual mahupun aksi. Mungkin pembaca boleh mencuba dan berkongsi kelebihan dan kekurangan novel-novelnya yang lain.

The Mozart Conspiracy merupakan sebuah novel yang menceritakan mengenai surat terakhir Mozart kepada kawan dekatnya, Gustav. Oliver Llellewyn, hampir membongkari rahsia organisasi The Order of Ra yang berkaitan dengan Mozart melalui surat tersebut, telah dibunuh. Kes tersebut hampir ditutup kerana tiada bukti kukuh. 

Ben Hope, Leigh Llellewyn dan seorang polis bernama Kinski tidak percaya dengan bukti sedia ada, lalu mereka bertindak mencari pembunuh sebenar dan motif pembunuhan Oliver. Ketika itu mereka menyedari The Order of Ra masih wujud, dan tidak akan berhenti dalam usaha menyembunyikan kewujudan mereka dengan apa cara sekalipun.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails