September 10, 2009

Mahathir Mohamad: An Illustrated Biography


Judul: Mahathir Mohamad: An Illustrated Biography
Penulis/Pelukis: E. Yu
Penerbit: MPH Publishing
Tahun: 2008
Bil. mukasurat: 123
Harga: RM15.90


Antara lambakan koleksi buku milik abah di perpustakaan mini di rumah. Sedang merehat-rehatkan kepala terjumpa buku ini pula. Bagus juga buat bacaan santai. Biografi berilustrasi, komik secara mudahnya, jadilah buat hiburan ilmiah. :)

E. Yu, penulis dan pelukis buku ini memulakan karya ini dek ceteknya pengetahuan sesetengah rakyat Malaysia tentang Perdana Menteri yang keempat ini. Kata penulis, apabila mereka ditanya mengenai Dr. Mahathir, mereka hanya menjawab ringkas, beliau banyak bawa pembangunan pada Malaysia, dan meningkatkan taraf hidup ramai orang. Hanya setakat itu, dan latarbelakang dan segala tangga-tangga yang didaki Dr. Mahathir jarang yang dapat memperihalkan. Jadi penulis, atas dorongan rasa ingin tahu, sendiri mengambil inisiatif menyelongkar kisah hidup Dr. Mahathir dengan mendapatkan pelbagai buku mengenai beliau di pasaran. Dan penulis serta-merta merasa kagum dan jatuh hati apabila dia mengenali individu bernama Mahathir Mohamad melalui buku-buku tersebut.

Ketika itu penulis menyedari, kalaulah tidak ramai orang yang tahu tentang Dr. Mahathir, tentu mereka tak berminat membaca buku-buku seputar hidup beliau dan sebagainya. Penulis malah sedar, jauh sekali golongan lebih muda untuk ambil peduli. Justeru penulis merancang-rancang mewujudkan sebuah biografi karyanya sendiri dalam bentuk komik yang mampu dibaca pelbagai lapisan umur.

Dan inilah hasilnya.

Saya sendiri mengakui tidak mengenali betul PM keempat ini. Juga tak pernah membaca sebarang biografi mengenai beliau (biografi orang lain pun saya tak baca, kurang suka mungkin). Buku ini menceritakan latarbelakang keluarga Dr. Mahathir, bertitik tolak kelahiran beliau, pendidikan, kerjaya beliau sebagai doktor, sehinggalah naiknya beliau sebagai Perdana Menteri. Tak dilupakan, kejayaan dan sumbangan beliau dalam pembangunan negara. Maklum pada kita sudah, beliau digelar 'Bapa Pembangunan'. Tak dapat tidak kisah pembangunan negara wajib dimuatkan. Saya kira ramai orang tahu aspek ini, tapi tidak pada kisah yang berlaku sebelum Malaysia mencapai kegemilangan pembangunannya.

Kisah yang saya maksudkan antaranya hubungan kurang baik Dr. Mahathir dengan Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman. Ketika itu beliau masih dalam UMNO, tetapi dek sepucuk surat kepada PM pertama itu, beliau langsung dipecat dari menjadi ahli UMNO dan kembali menjadi doktor, sepertimana sebelum beliau menceburi bidang politik lagi. Juga betapa kagumnya saya pada Dr. Mahathir yang menceburi pelbagai bidang, bukan sekadar perubatan dan politik. Bidang-bidang itu termasuklah perniagaan buah-buahan, pengangkutan, perlombongan, malah pembinaan rumah!

Orang rumah dan orang kuat di sebalik kejayaan mantan PM ini juga ada dikisahkan, ya isteri beliau Siti Hasmah Ali, juga bergelar Tun kini. Rupa-rupanya mereka ini satu kolej, berputik cinta kerana Siti Hasmah selalu berjumpa Dr Mahathir bertanya apa yang tak difahami dalam pelajaran. Dr Mahathir memang sudah lama memendam rasa, cuma tak tahu bagaimana mahu meluahkan.

Karikatur E.Yu sudah diketahui ramai, melucukan. Dialog rekaan penulis yang banyak memberi kelucuan itu. Selain itu stail lukisannya ringkas, sekali dipandang nampak macam kartun Doraemon digabungkan dengan karikatur Lat. Ya mungkin tak begitu berseni dan rinci tetapi buku ini ada tarikannya. Bagi yang tak berminat membaca, buku ini wajar jadi sasaran. Dilukis dengan 4 petak pada satu muka, teks hanya muncul sebaris di bahagian bawah setiap petak. Sesetengah mukasurat dilukis penuh, jadi bayangkan betapa mudahnya membaca buku ini, mungkin tidak sampai sejam pun kita dah boleh tahu hampir 80 tahun hidup seseorang!

Ketepikan dahulu perbezaan politik, kontroversi dan apa jua buruk baik yang melanda pemimpin ini. Nikmati komik ini dengan lapang dada sebagai seorang pembaca dan bukan sebagai seorang penyokong atau pembangkang, insya Allah naskhah ini takkan hanya sekadar hiburan.

*Baru saya tahu kenapa blog Dr. Mahathir itu dinamakan chedet.com!

helaianRindu: Masa kecik-kecik dulu aku pun rajin lukis komik dengan adik dan abang.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails